halsobyran nyhetsbrev

Saras story

Mitt livs resa!
Jag bestämde mig för att ta kontroll över mitt liv. Jag ville bryta alla dåliga vanor och byta ut dessa mot bra. Låter självklart och enkelt, eller hur?!

Mitt första steg var att säga upp mig från mitt jobb och flytta till en stad där jag och min nuvarande man faktiskt kunde bo tillsammans. Mitt andra steg var att gå ner i vikt för att åter kunna träna löpning utan att känna av onda knän. Redan innan min viktresa tränade jag några gånger i veckan, men att vara 28 år och känna att jag ville prestera mer än jag hade förmågan att klara av, var inget jag ville fortsätta leva med.

Jag kontaktade Lena Svedevall på Hälsobyrån i Östersund. Jag förklarade att mitt mål var att gå ner ca 12 kg och att kunna springa Göteborgsvarvet (21 km) i maj samma år. Ett tufft mål där jag behövde en rejäl rivstart. Rivstartsmetoden som jag valde kallas VLCD.

Med två veckor av bara soppor som måltidsersättare hade jag fått en kickstart och kände mig rejält taggad att fortsätta. Jag hade samtidigt påbörjat ett träningsschema för att på 20 veckor nå en tid under två timmar på Halvmaraton 21 km.

Under de två första veckorna var jag rädd att jag inte skulle orka med att springa så mycket, men efter bara två dagar hade jag massor av energi och löparpassen gick som en dans.

Efter de två första veckorna började jag äta vanlig kvällsmat kombinerat med två soppor per dag och dessa måltider la grunden till mina nya matvanor. Att först byta ut kvällsmålet var ett naturligt val då jag kände att jag hade mer tid till att tillaga något nyttigt och medvetet på kvällen än till frukost och lunch.

Mitt tips till dig som funderat på att viktminska med hjälp av VLCD är att ha en långsiktig plan. Fundera noga igenom hur tiden efter sopporna ska fungera och lär dig successivt att laga bättre mat och att lägga upp mindre portioner på tallriken. Lär dig också att hunger i små doser är en naturlig känsla som vi alla mår bra av att känna mellan måltiderna samt att känna lagom mättnad är något man måste lära sig genom att äta långsammare och lära sig sina begränsningar.

Och nu undrar du säkert hur det gick för mig;

Jag tränade nästan helt enligt träningsschema fram till Göteborgsvarvet för att tre dagar innan åka på en dunderförkylning… såååånt antiklimax när jag hade tränat så mycket. Jag tog dock revansch genom att springa Lidingöloppet (30 km) vilket också blev startskottet för den Svenska klassiker som jag slutförde med Vansbrosimmet.

Min totala viktminskning är mer än två storlekar i kläder  och jag gifte mig i en XS-klänning istället för en klänning i storlek Large.

Sara

TELEFON: 063-12 06 00
070-689 79 73
ADRESS: Residensgränd 20A
831 31 Östersund
MAIL: info@halsobyran.nu